נימפאה

נימפאה
ממלכה:ממלכת הצמחים

נימפאה- מיתוס ומדע

נימפאה תכולה - Nymphaea coerulea
משפחת הנופריים -  Nymphaeaceae

נימפאהמשפחה זו כוללת סוגים אחדים, שרובם נפוצים באזורים הטרופיים של אמריקה הדרומית ויש מינים אחדים באסיה.
נלומבו נאה הוא ״פרח הלוטוס״ המקודש להודים. שימו לב! הסוג לוטוס המדעי שייך למשפחת הפרפרניים, לכן הלוטוס מובא בזה עם מרכאות. בארץ יש לנו את הנימפה התכולה והלבנה וגם את הנופר הצהוב כמיני בר.

הנימפות במיתולוגיה היוונית היו חציין אלים וחציין בנות אנוש. הן היו במעיינות ובנהרות , בהרים ובגבעות- יצורי טבע עם המון מאהבים.

סעו למתחם המסחר והתעשייה (הייטק-פארק רעננה ) התבוננו בבריכת הנימפאות ותבינו מניין נובע שם הפרח הנפלא הזה.

לצמח קנה- שורש (הוא גבעול) זוחל על-פני קרקעית מקווה המים, וממנו יוצאים עלים כלפי מעלה. העלה המבצבץ מהגבעול עולה מעלה כשהטרף (החלק הרחב של העלה) מגולל כמעין מגילה  וכך הוא מפלס דרכו בזרמי המים. גובה פני העלים מתאים עצמו לגובה פני המים על-ידי התארכות והתקצרות של פטוטרת (החלק הארוך והגלילי) העלה.
הן בפטוטרת והן בטרף יש רקמות אוורור האוגרות חמצן. פני הטרף בנויים מתאי חיפוי עבי דפנות ושכבה עבה של שעווה, וכך נשמרות הפיוניות- אברי חילוף הגזים של העלה- מהרטיבות.

נימפאהלפרחי הנימפאה עלי גביע ירוקים, עלי כותרת צבעוניים והרבה אבקנים הדומים לעלי כותרת. לנימפאה אין צוף, והחיפושיות והדבורים המבקרים אותה נהנים מהאבקה. תוך כדי כך גם מאביקים החרקים את הצלקות הרבות, אותן חלקים של עמוד העלי המתמחים בקליטת האבקה.
לפרחי הנופר עלי גביע צהובים, הנראים כעלי כותרת, ובנוסף, יש להם צוף המופרש מצופנים המצויים על-פני עלי הכותרת המרובים והקטנים.
פרחי ה״לוטוס״- נלומבו, המקודש להודים, נפתחים למשך יום אחד בלבד.

לאחר ההפרייה מתכופף עוקץ הפרח שהופך לעוקץ הפרי כלפי מטה ושוקע לקרקעית מקווה המים (מזכיר את אשר קורה עם אגוז האדמה- בוטן). שם מבשילים הזרעים והפרי (בנימפאה ובנופר הפרי הוא דמויי סיר ואצל הנלומבו הוא דמוי קונוס הפוך).
הפרי הבשל ניתק מעוקצו וצף ועולה על-פני המים. הפרי תופח ומתפרק לפרודות המתפזרות עם זרמי המים ולעיתים גם על-פני גופם של בעלי החיים