תכניות חינוכיות בבתי הספר היסודיים 


מינהל החינוך
המחלקה ליזמות ולפיתוח תכניות

 

כמדי שנה, עוסקות התכניות החינוכיות בתחומים – מיצוי ומצויינות, מוגנות, תרבות, בריאות וספורט, איכות הסביבה, תקשוב, ערכים וקהילה.
בהתייחסותנו לכל אחד מהנושאים הללו, ולמטרות המוצגות בהמשך, עמדו בפנינו ערכי כוכב הצפון של העיר:

דיאלוג - מימוש עצמי - אחריות לזולת - במרחב המשותף

  • מתן מענה לתחומים שונים של מימוש עצמי.
  • קידום דיאלוג מיטבי בין כל באי בית הספר: צוות בית ספר, תלמידים/ות והורים.
  • פיתוח מודלים של מרחבי חינוך בהתאם לתהליך הניסוי בו אנו מצויים.
  • קידום ערכים של סובלנות, כבוד והקשבה.
  • קידום הוראה מתוקשבת בפרט ופיתוח מיומנויות המאה ה21 ככלל.

 

חדש בתשע"ו 

כיתות ה' עולות לירושלים:

בתאריך 9/3 יעלו יחד לירושלים תלמידי כל כיתות ה בעיר.

יום זה יחל בטכס משותף בגבעת התחמושת ומשם נתפזר למסלולי סיור בעיר.

התנדבות:

כל בית ספר מגבש תכנית התנדבות בית ספרית הכוללת:

  1. תרומה לקרן רועי לא אחסר (ביום ההתרמה 13/10, רכישת עציצים/עץ לבית הספר בט"ו בשבט, ובהכנסות מאירוע בית ספרי)
  2. תרומה ליעד שכל בית ספר מחליט עליו (דף המרכז עמותות הפועלות בעיר, ראו עמוד 36)
  3. פעילות התנדבותית של תלמידים מלווה במערכי שיער בנושא התנדבות.

מרחב וירטואלי עירוני : מינהל החינוך יציע מגוון אפשרויות לפעילויות וירטואליות ברשת לבחירת בתי הספר.

 

 העמקת ייחודיות ופיתוח מרחבי חינוך

 במסגרת "עיר בניסוי", אנו ממשיכים בפיתוח מודל רענני לחינוך המבוסס על מנהיגות אותנטית.

שיתוף במומחיות

בכל בית ספר מתקיימות יזמות ייחודיות מרתקות, ואנו מאמינים כי חשיפתם בפני אנשי חינוך בעיר יכול לפתח ולתרום לכל אחד מבתי הספר.

מורים ומנהלים יוזמנו לימי חשיפה בבתי הספר השונים.

בעקבות חלומות – הכנס השני

גם השנה נקיים כנס "בעקבות חלומות" בו מורים יוזמים יוכלו להציג יוזמות ייחודיות.

הכנס יתקיים ביום ב' 30/5.

 

מיצוי ומצוינותמצוינות

כל בית ספר מפתח תכנית למתן מענה לתלמידים/ות מצטיינים/ות ברצף הגילאים.

ניתן להיעזר בתכניות המוצגות כאן או בתכניות חיצוניות המפורסמות במערכת התכניות החיצוניות של משה"ח, http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Applications/TYH/hp.htm

  תכנית אמירים

תכנית "אמירים" פועלת בבתי הספר דקל. הדר, אריאל, היובל ויחדיו.

במסגרת התכנית:

  • כל תלמיד משתתף בשני קורסים שנתיים ובקורס חברתי-ערכי.
  • הקורסים נבנים בהתאם לשלבי התכנית – חשיפה, העמקה וחקר .
  • מורות המלמדות בתכנית לוקחות חלק בהשתלמות אמירים
  • בבית הספר יתקיים מפגש להצגת התכנית בפני הורים

 

 אולימפיאדה וירטואלית לכיתות ה-ו':

שנה נוספת של האולימפיאדה הווירטואלית יוצאת לדרך.

האולימפיאדה עוסקת בארבעה תחומים: מתמטיקה, מדעים, עבודת צוות ומיומנויות וירטואליות.

לאולימפיאדה שני שלבים וירטואליים ושלב ג' המיועד לכל הנבחרות (יתקיים באשכול הפיס). בין החידונים יתקיימו הרצאות ויינתנו משימות לבחירה.

טקס סיום וחלוקת פרסים יתקיים בסיום השנה.

הפרמטרים לשיפוט:

פתרון בעיות מדעיות/מתמטיות, עבודת צוות, מיומנויות מחשב.

 

רובוטיקה – תכנית רובוסטאר

תכנית רובוסטאר מתרחבת ותפעל השנה בבתי הספר: אריאל, יבנה, בילו, פעמונים, ברטוב, תל"י.

 

מצויינות בכתיבה – כתבים צעירים לכיתות ד', ה', ו'

לשמחתנו תכנית "כתבים צעירים" התפתחה ותיתן מעתה מענה לתלמידים בכיתות ד,ה,ו:

הכתבים צעירים ישולבו בכתיבת עיתון בית הספר, פרסום ידיעות באתר הבית ספרי וכד'.

פעילות התלמידים/ות מלווה על ידי מורה בתחום השפה, רכזת האתר הבית ספרי או ספרנית בית הספר .  

"כתבים צעירים" לכיתות ד'

 התכנית מיועדת לתלמידי ולתלמידות כיתות ד', מצטיינים/ות בתחום הכתיבה, במטרה להכשיר אותם/ן ככותבים וככותבות צעירים/ות.

התלמידים יוכשרו לקראת פרסום כתבות ב LOCAL (העיתון הווירטואלי המקומי), הכתבות השנה יעסקו בנושא "התנדבות". התלמידים יקיימו ראיונות עם מתנדבים, יתנדבו בעצמם ויכתבו על כך.

הקבלה לקורס מותנת במיון על סמך שליחת קטע כתיבה.

ותבים צעירים" לכיתות ה

התכנית מיועדת לתלמידי ולתלמידות כיתות ה', מצטיינים/ות בתחום הכתיבה, במטרה להכשיר אותם/ן בכתיבת סיפורים.

התלמידים יכתבו סיפור בהמשכים, אנו נוציא לאור את הסיפורים פרי עטם.  

הקבלה לקורס מותנת במיון על סמך שליחת קטע כתיבה.  תלמידים שהינם בוגרי קורס כתבים צעירים (מכיתה ד), אינם צריכים לעבור מיון נוסף.

"כותבים צעירים לכיתות ו'

לראשונה, נפתח השנה קורס לתלמידי כיתות ו.

התכנית מיועדת לתלמידי ולתלמידות כיתות ו', מצטיינים/ות בתחום הכתיבה, במטרה להכשיר אותם/ן בכתיבת ואיור של ספרי קומיקס.

התלמידים יצרו יחדיו ספר קומיקס.

הקבלה לקורס מותנת במיון על סמך שליחת קטע כתיבה.  תלמידים שהינם בוגרי קורס כתבים צעירים (מכיתה ד/ה), אינם צריכים לעבור מיון נוסף.

 

 תכנית בר-אילן – תכנית לנוער מוכשר במתמטיקה

התכנית מיועדת לתלמידים מצטיינים במתמטיקה הלומדים בכיתה ו'.

מטרת התכנית: טיפוח נוער מצטיין במתמטיקה, הקניית כלים לפיתוח החשיבה המתמטית והעשרה במגוון נושאים כגון: יסודות הקומבינטוריקה, תורת המספרים האלמנטרית, חשיבה גיאומטרית, תורת המשחקים, קסמים מתמטיים, טופולוגיה, תורת הגרפים ועוד.

התלמידים מתקבלים לתכנית לאחר מבחני מיון, שיערכו לתלמידי כיתה ה, המומלצים על ידי בתי הספר. המבחנים יתקיימו במהלך חודש מרס.

מסגרת הלימודים: 30 מפגשים חד שבועיים, כל מפגש בן שעתיים אקדמיות.

הלימודים מתקיימים בימי ראשון ורביעי בין השעות: 16:00-19:00 בתיכון "אביב" החל מ-7.10.2015

 

יח"ד: תכנית העשרה לתלמידים/ות מחוננים/ות  ג'-ו'

תכנית יח"ד עוברת במהלך השנה למשכנה החדש ברחוב אוסטרובסקי 14,

פתיחת השנה תהיה בבית ספר "ברטוב": בימי חמישי לכיתות ג'-ד' ובימי רביעי לכיתות ה'-ו'.

 

 

מדעים/מתמטיקה בהתכתבות: שתי תכניות פועלות בתחום זה:

מכון דוידסון מציע למידה בהתכתבות במדעים ומתמטיקה לתלמידים מצטיינים. התכנית בעלות כספית של 360 ₪ לשנה לתלמיד/ה. בתי ספר המעוניינים יפנו בצורה מרוכזת http://davidson.weizmann.ac.il/mbm/did_you_know

קנגורו תכנית בינלאומית לחידון במתמטיקה. מיועד לתלמידים החל מכיתה ב'. בכל שבוע עולות משימות המזכות את התלמידים בנקודות. במרץ-אפריל השעשועון הבינלאומי. עלות השתתפות: 80 ₪ לתלמיד. בתי ספר המעונינים יפנו בצורה מרוכזת. http://kangaroo.co.il/

 

קידום תלמידים/ות:

מרכז למידה עירוני "השחר":

מרכז הלמידה מיועד לתלמידי בתי- הספר ברעננה, המתקשים בלימודיהם ומגיעים ממשפחות מעוטות יכולת. הפעלת המרכז נעשית באמצעות מתנדבים– בני נוער, סטודנטים ומבוגרים, אשר עוברים במהלך השנה הכשרה בנושאים שונים, כגון: קשיי למידה וליקויי למידה, הקשר עם הנחנך, אסטרטגיות למידה והוראה, משחקי חשיבה ועוד.  עם זאת, חשוב לציין כי המורים אינם מטפלים ולא מקצועיים בתחום ההפרעות קשב וריכוז .

התלמידים מגיעים אחת לשבוע למשך שעה. המתנדבים מסייעים להם בשיעורי בית, בעבודות ובהכנה למבחנים. הלמידה במרכז הינה פרטנית בכל מקצועות הלימוד (בהתאם לצרכי התלמידים ולכישורי המתנדבים).

האחריות על הפרויקט היא של מדור התנדבות נוער. לפרטים נוספים ניתן לפנות לסופיה אילון, רכזת מרכז הלמידה. טלפון במשרד – 09-7724588 או במייל sophie.poya@gmail.com.

 

שיתוף פעולה עם חברות ועסקים:

גם השנה נמשיך בשיתופי פעולה עם חברות שונות המציעות במסגרתן עזרה לתלמידים, בהתאם להיצע, נעניין את בתי הספר בשיתופי פעולה אלו.

 פעילות ארגוני מתנדבים בבית הספר:

ארגוני המתנדבים שלם ופו"ש פועלים בבתי הספר.


קריאה בהנאה

תכנית "קריאה בהנאה" מטרתה עידוד הקריאה ואהבת הספר, מתנדבי שלם מגיעים אחת לשבוע לבית הספר להקריא סיפורים לתלמידים מכיתות א-ב. כל מתנדב מקריא בפני 5-8 תלמידים, כאשר בכל פעם קבוצת תלמידים אחרת נהנית מהפעילות.

 

 

 תיקשוב

קידום הוראה מתוקשבת ושיתופית:

ברעננה רואים בהוראה המתוקשבת הזדמנות לקידום הדיאלוג בין מורים הורים ותלמידים, קידום למידה משמעותית ודיפרנציאלית ושימוש במיומנויות המאה ה 21.

בתי הספר מוזמנים להיעזר במנהלות פורטל החינוך – אורית לנט ושרונה מזור, לקידום הוראה מתוקשבת בבית הספר.

טלפון שרונה מזור – 054-4526127, אורית לנט: 0524795582. 

מייל: portalraanana@gmail.com

אורית ושרונה יכולות לסייע בתחומים הבאים:

  • ייעוץ בבניית מרחבי לימוד ייחודיים פיזיים ווירטואליים בהלימה לצרכים פדגוגיים
  • מפגשים אישיים לשם חשיפת כלים מתוקשבים שיתופיים
  • ייעוץ בשימוש באמצעי קצה, טאבלטים, אייפדים , טלפונים ניידים והתאמת  אפליקציות
  • חשיבה משותפת לקידום פרויקטים ותכניות ייחודיות
  • תמיכה באתרי בתי הספר

 

תכנית התיקשוב

בתי הספר הנמצאים בתכנית התקשוב הלאומית ימשיכו לקבל הדרכה ותקציב לסביבות מתוקשבות לבחירתכם.

 

סביבת למידה מתוקשבת:

סביבות מתוקשבות ניתנים לבחירה לבתי הספר בתכנית התקשוב.

בתי הספר שאינם בתכנית, יקבלו השתתפות מימון בסך 2000 ₪ לרכישת סביבה מתוקשבת.

להלן מידע על סביבות תוכן:

אופק (מט"ח)

גלים (סנונית)

 Lnet

פעילויות עירוניות מתוקשבות: מוצעות מספר פעילויות מתוקשבות שיתופיות  אליהם ניתן להירשם על פי בחירה.

 

מוגנות מעורבות ההורים בתחום זה חשובה ביותר ומוצעות מספר אפשרויות לפעילויות בית ספריות עם הורי התלמידים

מניעת פגיעה מינית:

א. "יעל לומדת לשמור על גופה"

גם השנה, יצפו תלמידי כיתות א' והוריהם בהצגה "יעל לומדת לשמור על גופה", לאחר ההרצאה תתקיים שיחה להורים עם עו"ס מתיאטרון "החברים של יעל".  

 

הרצאה בנושא מניעת פגיעה באינטרנט - כיתות ה'

כיתות ה' ישתתפו בהרצאה של עו"ס דנה אבירם המתמחה בנושא פגיעות באמצעות רשת האינטרנט – פגיעות מיניות כמו גם חברתיות. דנה כתבה ספר "טורף ברשת" העוסק בנושא זה, דנה תדון בהרצאתה גם בנושא פגיעות חברתיות ב - ווטסאפ.

לאחר ההרצאה פעילות משותפת בת שעה בהנחיה של מחנכת ויועצת. להורים ותלמידים

 

יום האינטרנט הבטוח מתקיים השנה ב 9.2.16   במסגרת השבוע כל כיתה תגבש ותחתום על אמנה כיתתית, האמנות ירוכזו לאמנה בית ספרית אחת משותפת.

קישור לדף מידע גלישה נבונה באתר העירוני.

נוהל עירוני למניעת אלימות פיזית ופגיעה חברתית

בתי הספר ימשיכו בהפעלת הנוהל למניעת פגיעה פיזית וחברתית.

פעילויות בשיתוף הורים לקידום אקלים מיטבי ולהגברת מעורבות ההורים בחיי ילדיהם

כל בית ספר בונה מערך ספיראלי של פעילות משותפת להורים ותלמידים בנושאים חברתיים-רגשיים (א- יעל לומדת לשמור על גופה, ב- ג פעילות שבית הספר יבחר, ד- עדיפות לנושא של פגיעות חברתיות, ה- דנה אבירם, ו – פעילות בנושא אחריות אישית/לחץ חברתי),

כל פעילויות בתי הספר ישותפו במאגר משאבים עירוני.

 

מועצות תלמידים

השנה ממשיכים ועוזרים במסגרת מועצות התלמידים למען מניעת אלימות פיסית ופגיעה חברתית.

מועצות התלמידים פועלות להכנת תמרורים חברתיים והכנת פעילות חברתית

 "חוש החברות" – שימוש בחושים להעמקת כבוד והוגנות בחברת התלמידים.

 

 קיימות -איכות סביבה, בריאות ובטיחות איכות הסביבה         

ברעננה פועלים להטמעת נושא הקיימות ואיכות הסביבה כתפיסה ערכית רחבה הרואה באדם אחראי ואכפתי לא רק כלפי עצמו אלא כלפי סביבתו האנושית, הפיזית וביחס לדורות הבאים.

היחידה האזורית לאיכות הסביבה שותפה בנושא זה, ומטעמה, ענת גזית, רכזת קיימות בבתי הספר (מחליפה את ליאת). 

 הענן הירוק

התכניות בנושא קיימות בבתי הספר מגוונות, ונוגעות בהיבטים שונים המשלימים זה את זה ונשזרים יחד לכדי המאמץ להיטיב עם הסביבה והחיים בה. הענן הירוק הנו הבית הווירטואלי לכל העוסקים במלאכה חשובה זו, ובו תוכלו למצוא פרטים על אודות פעילות התלמידים בתחומים צמצום צריכת משאבים ושמירה על הטבע הקיים. מטרת הענן לאפשר לתלמידים ולמורים ללמוד אלו מאלו ולהוות במה מרכזית לעשייה הרחבה והיפה המתרחשת במוסדות השונים.

 בענן תמצאו מרחבים דינמיים לתכניות המרכזיות הפועלות בבתי הספר:

"בית ספר מוביל ומשפיע בקהילה" – התכנית לקבוצות המנהיגות הירוקה

"הכיתה הירוקה"- המדד העירוני המתייחס לצמצום צריכת משאבים ברמת הכיתה. 

"תכנית מגוון המינים"- תכנית חקר בנושא טבע עירוני

"מי רעננה"- התכנית בנושא שימוש מושכל וחסכוני במים

"נתיב האור"- תכנית בנושא בטיחות וחיסכון בחשמל
 גישה לענן הירוק מתבצעת  ישירות גם מדף הבית של כל בית הספר, בלחיצה על האייקון הבא:    

קבוצת מנהיגות ירוקה - בית ספר מוביל ומשפיע בקהילה

בכל בית ספר קבוצת תלמידים/ות המובילה את נושא הקיימות. קבוצת התלמידים/ות יכולה להיות כיתה, מועצה ירוקה, מועצת תלמידים, קבוצה במסגרת שעה פרטנית ועוד.

הדגש העירוני בתחום הקיימות לשנת תשע"ו הינו טבע עירוני

במסגרת התכנית הרוחבית נבחר בסביבת כל בית ספר שטח שבו עוקבים חברי המנהיגות אחרי המגוון הביולוגי ופועלים במספר ערוצים על מנת לטפח אותו, לשמר ולהנגיש לקהילה:

  1. טיפוח השטח במטרה להגדיל את מגוון המינים בו
  2. הזנת ממצאים אודות החי והצומח המקומיים למאגר מגוון המינים העירוני 
  3. הנגשת המידע על מגוון המינים בשטח זה לאוכלוסיית השכונה ובית הספר.

 

הכיתה הירוקה- צמצום צריכת משאבים

היחידה האזורית לאיכות הסביבה בשיתוף פורטל החינוך פיתחו מדד אינטרנטי למעקב אחר צמצום צריכת משאבים בכיתות שינוהל על ידי קבוצת המנהיגות הירוקה. המדד מתייחס  לצמצום צריכת משאבים בתחומים הבאים:

  • הפרדת  פסולת למיחזור: בכל בית ספר מתקיים איסוף אשפה נפרד של פסולת יבשה, פסולת נייר ופסולת רטובה (אורגאנית), אנא הקפידו על פח חום בכל כיתה ועל הנחיית התלמידים להפריד את האשפה כנדרש.
  •  אפשרויות הפרדה נוספות: איסוף סוללות להטמנה ואיסוף מיכלי משקה לפיקדון תאגיד אל"ה, (לא זכוכית!).
  • איסוף פסולת לשימוש חוזר: איסוף חומרים לאומנות (בעיקר אריזות למיניהן), איסוף ספרים לפרויקט "סיפור חוזר" (פרטים ביחידה האזורית לאיכות הסביבה), איסוף בגדים/ צעצועים לתרומה.
  • צמצום צריכת משאבים והפחתת אשפה: צמצום שימוש בשקיות ומעקב אחר הבאת ארוחות בקופסאות ללא שקית. חלוקת קופסאות לתלמידי/ות כיתות א'- גם השנה יחולקו קופסאות פלסטיק לתלמידים . נבקש כי לקראת/בעקבות החלוקה תתקיים הסברה בנושא לתלמידים. נשלח אליכם חומרי הסברה.
  • צמצום צריכת מים: אנו מציעים לעקוב גם אחר צריכת המים בבית הספר. אנו ממליצים למנות לצורך הנושא את תלמידי כיתה ד המשתתפים בתכנית "מי רעננה". לשם כך בנינו טופס מעקב בית ספרי אחר סגירת ברזים מטפטפים וטיפול בנזילות , הטופס יושב בקטגוריית המים בענן הירוק.
  • צמצום צריכת חשמל – ניתן לעקוב אחר צריכת החשמל בבית הספר להוביל שינוי התנהגותי להפחתת הצריכה:  בתי ספר אשר ברשותם מערכת ניטור אנרגיה (שקד וברטוב) יכולים לעקוב בעזרת המערכת אחר צריכת החשמל בכל רגע נתון. בתי ספר אחרים מוזמנים לערוך בקרות על "משק האנרגיה" בבית הספר ועל הפחתת צריכת חשמל בכיתות דרך פלטפורמת "הכיתה הירוקה ". המעקב מתייחס לכיבוי אורות, מזגנים ומכשירי ברקו בכיתות, כמו כן מעקב אחר כמות הילדים המגיעים באופן רגלי/ רכוב לבית הספר.  

תכנית מגוון המינים – חקר הטבע המקומי

התכנית החינוכית לשימור טבע מקומי של היחידה האזורית לאיכות הסביבה פועלת לקידום המודעות והעשייה בנושאי שימור מגוון המינים ושימור הטבע בסביבה הקרובה.

התוכנית משלבת למידה משמעותית- חווייתית חוץ כיתתית ופעילות חקר מתוקשבת בבית ובבית הספר. חקר מגוון המינים יעשה ביציאה לשטח סמוך לבית הספר בליווי רכז היחידה ושימוש בציוד מדעי (רשתות חרקים, זכוכיות מגדלת, מגדירים ועוד(  והן חקר ברשת באופן קבוצתי.

מי רעננה – שימוש מושכל וחסכוני במים

תכנית בשיתוף תאגיד מי רעננה והיחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון. התכנית מיועדת לכיתות ד' וכוללת:

  • מצגת חשיפה המציעה היכרות עם מערכת המים ברעננה, תוך התייחסות לנושא המים בהיבטים מקומיים ונגיעה בסוגיות של חיסכון ושמירה על איכות המים (להפעלה במשך שיעור אחד ע"י המורה למדעים).
  • "ניידת מים" - מתקן הדגמה לנושא חיסכון במים (להפעלה במשך שיעור אחד ע"י אורית אמר, רכזת התכנית מטעם היחידה). בתום המפגש ידרשו התלמידים למשימת בית מתוקשבת- מילוי שאלון צריכה ביתית. כמו כן, תלמידי הכיתות החברים בקבוצת המנהיגות יהיו אחראים על מעקב צריכה חסכונית של מים.
  • ניסוי ייחודי הנסמך על טכנולוגיה של  "חיידקים מאירים" . הניסוי בא להדגים את    השפעת השימוש בחומרים מזהמים על איכות המים. (להפעלה במשך שני שיעורים ע"י אורית אמר, רכזת התכנית מטעם היחידה).
  • השנה ניתן יהיה להרחיב את פעילות ניידת המים ולכלול גם פעילות להשפעה על צריכת המים בבית הספר ובקהילה.

 

נתיב האור:

 תכנית "נתיב האור" פועלת בעיר זו השנה השמינית. גם השנה פועלת התכנית כחלק מקבוצת המנהיגות הסביבתית: בכל בית ספר משתתפים בתוכנית  2-4 נציגים מתוך קבוצת המנהיגות הסביבתית .

 

הסמכה לבית ספר ירוק:

 היחידה האזורית לאיכות הסביבה תלווה את בתי הספר המעוניינים להיכנס לתהליך הסמכה.

 

גגות פוטו-וולטאים על גגות בתי הספר:

כל בתי הספר שעל גגותיהם מותקנים תאים פוטו-וולטאים קיבלו מערכי שיעור וכן הנחיות כיצד ניתן לצפות בנתוני ייצור החשמל של בית הספר.

בשגרת בית הספר משולבת  חשיפת התלמידים למערכת המתוקנת על גג בית הספר.

חומרי הסברה מופיעים בפורטל: http://www.portalraanana-edu.org.il/webPro/project/katava1.asp?codeClient=1801&CodeSubWeb=0&id=147257&projId=21648

בנוסף ניתן להיכנס למערכת הממוחשבת ולצפות בזמן אמת בנתוני ייצור החשמל של המערכת שלכם – לפרטים מוזמנים לפנות אלינו.

 

יום ניקיון עירוני:

בתאריך 13/10 מתקיים יום הניקיון הלאומי, בתי הספר יקבלו חומרי הסברה, וכמו כן, יוכלו להשתתף ביום פעילות הכולל:

-          מפגש עם נציג אגף חזות פני העיר

-          תצוגת תכלית של מכונת הטיטוא המשוכללת של העיר

-          יציאה למסלול "סימני דרך" ואיסוף פסולת.

 

שבוע אהבה לסביבה ברעננה

יתקיים בין התאריכים 29/5-3/6 בתי הספר מצטרפים לפעילות העירונית וכן יוזמים פעילות קהילתית או בית ספרית במסגרת שבוע זה.

פסטיבל אקו סביבה 2 :

פסטיבל קיימות עירוני מתקיים בן התאריכים 13-14/10 בשעות אחר הצהריים בפארק רעננה.

בתי ספר המעוניינים לוקחים חלק באירוע , מציגים ומפעילים את הקהל.

 

  בטיחות            

 בטיחות בדרכים

תכניות אלו פועלות בשיתוף המטה העירוני לבטיחות בדרכים.
בתאריך 3.11.15 מצוין יום הבטיחות ביום זה מוקדש בבתי הספר זמן להעלאת הנושא למודעות. קישור לדף מידע בנושא בטיחות בדרכים באתר העירוני

 

מגרש אופניים נייד:

בתרומת קרן רועי לא אחסר ובשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ממשיך לפעול בשנה"ל תשע"ו מגרש אופניים נייד. מגרש האופניים הנייד מגיע לכל בית ספר.

הפעילות מוצעת לתלמידי כיתות ב-ד:

כיתות ב,ג: בדגש על שימוש הליכה בטוחה בדרך

כיתות ד,ה בדגש על רכיבה בטוחה

כל כיתה משתתפת בשיעור עיוני בן שעתיים ושיעור מעשי בן שעתיים. הפעילות מועברת על ידי מדריכים מוסמכים בתחום. מורה מבי"ס מלווה את הילדים במהלך הפעילות.

 

אמדוקס - מועדון אור ירוק

חברת אמדוקס מציעה פעילות חווייתית לתלמידי כיתות ג' בנושא בטיחות בדרכים בדגש על נושא חצייה בטוחה (גיל 9!) . הפעילות בת שעתיים ומופעלת על ידי מתנדבי חברת אמדוקס.

 

בריאות                       

שיתוף פעולה עם קופ"ח

קופ"ח מכבי שמחה להעביר הרצאות או ימי שיא לבתי הספר בנושאי בריאות מגוונים

 

בריאות השן

בהתאם לחוק השירות הדנטלי לתלמיד, כל תלמידי בתי הספר היסודיים יקבלו 3 ש' של הדרכת שיננית ובדיקת רופא שיניים (בדיקת מיון). וכן יחולקו לתלמידים מברשות ומשחות שיניים.

חברת "של" מפעילה עבור עיריית רעננה שירות זה.

 

 

 

ערכים, שייכות וקהילה
 

 צרכנות נבונה – הוגנות בצרכנות

העיר רעננה בשיתוף עם תכנית מפתח הל"ב, מבקשת לקדם ולהוביל את התחום של הוגנות בצרכנות. תחום זה משתלב היטב בערכי חודשים טבת ושבט (הוגנות כחלק מניהול קונפליקטים, והוגנות במסגרת אחריות).

בתי הספר מקבלים מערכי שיעור לכיתות ג-ד בנושא זה. בעקבות השיעורים התלמידים מכינים כרזות הקוראות להגינות בצרכנות – הכרזות הנבחרות יתפרסמו בשלטי חוצות.

ניתן להיעזר במועצה לצרכנות גם בהדרכות לתלמידים.

 

שבוע תנועות הנוער

העיר רעננה מעודדת  תלמידים להצטרף לתנועות הנוער. שבוע תנועות נוער בעיר מתקיים

בין התאריכים 6-11/9 במסגרת שבוע זה:

א.   נציגי תנועות הנוער יגיעו לפעילות בבית הספר – הפסקה פעילה, העברת שיעור וכד'.

ב.   קיימים מערכי שיעור בנושא תנועות נוער .

     ג.     התלמידים אשר חברים בתנועות הנוער יוכלו להגיע בתלבושת תנועת הנוער.

 

רעננה עירי:

מתקיימות בעיר פעילויות שונות סביב הנושא:

  • יום שיא במרכז לימודי תולדות רעננה: ימשיך ויתקיים לתלמידי כיתות ד'.
  • אוטובוס סובב אתרים: סיור בן שעתיים באתרים מרכזיים בעיר.
  • אמץ אתר: בתאריך 8/4   יתקיים יום שיא "אמץ אתר – סיפורה של מושבה" .
  • פעילויות נוספות: מרכז לימודי תולדות רעננה מציע תכניות נוספות כגון מפגש עם ותיקי העיר, תמונות מספרות, חפשו את המטמון כמו גם עזרי הוראה מגוונים.

 

קידום קשר בין בתי הספר

קשר בין בתי ספר מ"מ וממ"ד:

קיימות תכניות לקידום הקשר בין בתי הספר מ"מ וממ"ד .

שיאה של הפעילות המשותפת מתוכננת ליום ירושלים.

 

ברכת האילנות:

אירוע ברכת האילנות לבתי הספר הממ"ד יתקיים ב 10/4 ב בניסן

 

עיר מתנדבת

 

רעננה מקדמת את נושא ההתנדבות ורואה בו ערך חינוכי מרכזי,

בכל בית ספר נבנית תכנית התנדבות (בתוך בית הספר ומחוצה לו) בהתאם לשכבות הגיל.

 

יום המעשים הטובים של עמותת רוח טובה יתקיים ב–15/3 בתי הספר מתארגנים לקיום פעילות התנדבות ביום זה.

 

קרן רועי לא אחסר

קרן רועי לא אחסר מסייעת מדי שנה לאלפי תלמידים ברחבי העיר,

בכדי שהקרן תוכל להיענות לבקשותיכם , נערכים מדי שנה מספר אירועי התרמה

שיתוף הפעלה של בתי הספר הכרחי להצלחתם ולהצלחת פעילות הקרן:

  1. יום ההתרמה השנתי של "קרן רועי לא אחסר" – 13/10/15

·         בכל גני הילדים ובתי הספר, איסוף התרומות בבית הספר

·         חטיבות הביניים והתיכונים יצאו  ביום זה להתרמה לקרן רועי. מיכל פורת מרכזת פעילות זו.

  1. בט"ו בשבט נערכת  מכירת שתילים לתלמידים ולבתי הספר. כל בית ספר יעביר הזמנה למספר שתילים שברצונו לרכוש. לחילופין ניתן לרכוש עץ מרכזי לנטיעה בבית הספר.
  2. ערב התרמה שנתי ל"קרן רועי לא אחסר"
  3. כל בית ספר מקדיש את הכנסות אחד האירועים (מכירת מזון באירוע או אירוע בתשלום) לטובת קרן רועי לא אחסר.

 

סדנא רגיש-נגיש – המחלקה לשירותים קהילתיים מציעה לבתי הספר ליהנות ממפגש ייחודי המפגיש תלמידים עם אנשים בעלי צרכים מיוחדים (נכויות פיזיות) בקהילה. הסדנא מתאימה לכיתות ו'. אורך הסדנא: שעה וחצי – שעתיים

רקע:

בראיון עם אנשים עם מגבלות שונות עולה כי אחד הקשיים הבולטים בקיום אורח חיים עצמאי הוא המפגש עם קבוצות אוכלוסייה שונות במעגל חייהם, החל מכניסתם למערכת החינוך וכלה במעגלי חיים נוספים כמו שירותי ציבור, פעילות פנאי ועוד...

בירור מעמיק מעלה כי הקושי עימו מתמודד האדם עם מוגבלות הוא בחוסר הידע של הסביבה וקשיי הנגישות שלה למידע ולקבלת האדם השונה.

מלמידה זו הבנו שנגישות היא דו כיוונית ולכן הוחלט להנגיש את המידע לאוכלוסיית התלמידים .

במסגרת תכנית "קהילה נגישה", באגף לשירותים חברתיים, המחלקה לעבודה קהילתית,  רעננה, פועל צוות פעילים עם צרכים מיוחדים שונים. צוות זה, בשיתוף אנשי מקצוע, בנה סדנא ייחודית בנושא סביבה רגישה ונגישה.

ההשתלמות עוסקת במפגש עם אנשים עם צרכים מיוחדים ומיועדת לכלל האוכלוסייה, על כל חלקיה.

הסדנא מעלה לפני השטח, בצורה אותנטית ומרגשת, את הקשיים במפגש ובהשתלבות החברתית.

 

מבנה הסדנא:

הסדנא מועברת ע"י פעילים בעלי מוגבלויות שונות: נכות פיזית, לקות שמיעה, עיוורון, פגיעת ראש ושחקן תיאטרון קהילתי ללא נכות, באמצעים תיאטרליים ובאינטראקציות עם הקהל ומונחת על ידי עובדת סוציאלית קהילתית.

השחקנים מביאים עצמם באופן אותנטי ומציגים סיטואציות שונות המשקפות את התמודדותם בחיי היומיום במסגרות השונות . לאחר ההצגה, השחקנים מציגים את עצמם ומספרים על ההתמודדות שלהם ומתקיימת שיחה עם הצופים, בה ניתנים פתרונות ועצות מעשיות לבעיות העולות. הפתרונות הינם פשוטים וישימים, ומתבססים על התנאים הקיימים.

לדוג' – הקפדה על קשר עין, מודעות לשפת גוף ועוד.

 

מטרות:

-          יצירת סביבה מקבלת ונגישה ברעננה בפרט ובארץ בכלל.

-           מתן ידע לקהל ותחושת נוחות במפגש עם אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.  

-           שינוי עמדות בקרב המשתתפים.

 

  תרבות

 פעמה

תכנית "פעמה" כוללת:

  1. קונצרט קאמרי בבית הספר (לכל שתי כיתות יחד) – את הקונצרט ינגנו שלישיית כלי נשיפה ומיתר.
  2. קונצרט סימפוני במשכן האומנויות, את הקונצרט תנגן התזמורת כולה בליווי זמרת . הקונצרט יתקיים בנפרד לתמידי א-ב ולתמידי ג-ד.

כיתות א-ד: הוראה בכיתות במסגרת שיעורי מוסיקה + קונצרט קאמרי בכיתה + קונצרט במשכן.

נושא תכנית פעמה לשנת תשע"ו: "מוסיקה מספרת סיפור".

מורות למוסיקה יכינו את התלמידים לקונצרט על פי תכנית שתועבר אליהם על ידי המדריכה למוסיקה.

חדש! במסגרת התכנית , נבקש לשלב את הספרניות ומורות לשפה בהכרות עם הסיפורים שיוצגו בקונצרט, וכן לאפשר לתלמידים לכתב סיפור בהתאם ליצירה – הסיפורים הנבחרים יוקראו במהלך הקונצרט.

כיתות ה-ו: יאזינו לקונצרט במשכן בנושא – "מוסיקה ככישורי חיים". הקונצרט הינו במסגרת שיעורי מחנכת (ולא במסגרת שיעורי מוסיקה). חומרי הכנה יישלחו למחנכות. הקונצרט עוסק בקווים המקבילים שבין עבודת התזמורת לעבודה בכיתה: הקשבה, תפקידים בקבוצה, מנהיגות וכד'.

כנס מקהלות וכנס תזמורות

ממשיכים במסורת של כנס המקהלות שהתחיל בשנה שעברה.

בהתאם להיענות בתי הספר נקיים גם כנס תזמורות

 ספריות בית הספר

מפגשי ספרניות מתקיימים  גם השנה לאורך השנה במטרה להעצים את הספרניות וספריות בתי הספר כחלק מתכנית העבודה הבית ספרית.

ספרניות בית הספר  מעורבות בתכניות העבודה הבית ספריות .

 סל תרבות

כל בית ספר בוחר את התוכנית המתאימה לו מתוך סל התרבות המוצע.

מורות/ים חונכות/ים 

עיריית רעננה ומכללת בית ברל פועלים להכשרת פרחי הוראה במסגרת תכנית PDS

התכנית פועלת בבתי ספר בעיר ובמסגרתה פרחי הוראה מפתחים/ות יחידות הוראה, מלמדים/ות בכיתות ומתנסים/ות בהוראה בבתי הספר ברעננה בעזרת מורות חונכות.