תכניות חינוכיות לבתי הספר התיכוניים 


מינהל החינוך
המחלקה ליזמות ולפיתוח תכניות
אגף תרבות נוער ופנאי
המחלקה לנוער וצעירים

 

מינהל החינוך רואה בקיימות תפיסה ערכית רחבה המבקשת מהאדם להתנהל בסביבתו תוך התחשבות באחר, ובדורות הבאים.
בתי הספר שותפים מרכזים ליעדי העיר בתחום הקיימות ולוקחים חלק בתהליכים שונים אותם העיר מובילה.

תכנית זו מרכזת את כלל הפעילויות המוצעות לבתי הספר התיכונים בשעות הבוקר ושעות אחר הצהריים. התכנית היא פרי שיתוף פעולה של המחלקה לנוער וצעירים והמחלקה לחינוך על יסודי מתוך מטרה לבנות מערכת תכניות הנותנת מענה הוליסטי לתלמידים 24/7, ועובדת בשיתוף פעולה ובהלימה בין בוקר ואחר הצהריים.
אנו מאמינים שהחינוך הבלתי פורמאלי והחינוך הפורמאלי משולבים זה בזה, החיבור בין השניים מעצים את החוויה והתהליך החינוכי שאנו מזמנים לתלמידינו בעיר.
 

 

     מנהיגות        

רעננה מעודדת  כישורי מנהיגות בקרב התלמידים כמובילים בתחומם, וכבעלי השפעה על החברה בה הם החיים.
בכל בית ספר קבוצות מנהיגות שונות, מינהל החינוך ומחלקת הנוער והצעירים מובילים ומלווים תכניות נוספות  למתן מעטפת עירונית, ולהעצמתן, במטרה לתת מענה לכל תלמיד בבית הספר.

מרכזי התחום:

הנהגת תלמידים, חינוך חברתי בבית הספר – איילת דליות 7610462
מועצת הנוער עירונית – סיגל מצר תלמי 7610711
תכניות מנהיגות אחר הצהריים - סיגל מצר תלמי 7610711

פורום רכזות חינוך חברתי:

פורום משותף לרכזי חינוך חברתי של חט"ב ותיכונים (מ"מ+ממ"ד) מתכנס מדי חודש.

הנהגות תלמידים בית ספריות

  1. בחירות

הנהגת תלמידים בית ספרית נבחרת בבחירות דמוקרטיות ובכך מאפשרת לתלמידים להתנסות בהליך הבחירות, ליווי והכשרה.

חברת "בהט-טק" מציעה לווי מקצועי הכולל ארבע סדנאות ליווי לקידום יוזמה בית ספרית משלב הרעיון ואיתור הצרכים ועד לשלב תכנון המיזם והוצאתו אל הפועל:

  • סדנא ראשונה ושנייה בפעילות מרוכזת בת שלוש שעות, שתקבע על ידי כל בית ספר לעצמו .
  • סדנא שלישית במסגרת יום פעילות מרוכז לתלמידי מועצות התלמידים ברעננה
  • סדנא רביעית תתואם על ידי כל בית ספר לעצמו.
  • הוצאת היוזמה אל הפועל.

 

 

תכניות מנהיגות עירוניות בהובלת המחלקה לנוער וצעירים

המחלקה לנוער וצעירים מפעילה תכניות מנהיגות עירוניות שונות המבוססות על פיתוח כישורים אישיים, חינוך לערכים, תרומה לקהילה ומעורבות חברתית.

מתוך תפיסה שלכל תלמיד מקום להתפתחות ושייכות, אנו מזמינים אתכם לעודד את התלמידים להצטרף לתפקידי מנהיגות המוצעים להלן:

מועצת נוער עירונית

ארגון העל של בני הנוער בעיר המורכב מנציגי מועצות התלמידים הבית ספריות, ארגוני הנוער ותנועות הנוער הנבחרים באופן דמוקרטי.

מועצת הנוער העירונית שמה לה למטרה לקדם ולהוביל מהלכים וצרכים לטובת כלל בני הנוער בעיר, להיות מעורבת בקבלת החלטות הנוגעות לנוער ולייצג את העיר רעננה במועצות הנוער המחוזיות והארצית.

מועצת הנוער העירונית פועלת על פי חוק הנוער וכפוף למנהל חברה ונוער, משרד החינוך ומתכנסת למליאה שבועית בימי ב' בשעה 19:30 במרכז הנוער העירוני, גן הנשיאים, וכן במטות וועדות פעולה בימים נוספים בשבוע.

מפתח הנציגים מכל בית ספר לרבות הכנה לבחירות יועברו ע"י רכז/ת המועצה בחודש אוקטובר .

מיזמים ופעולות לדוגמא: יריד תעסוקה לנוער, הובלת תהליכים בוועדות העירייה (חינוך, נוער), שוק ספרים משומשים, מסיבת רחוב לפורים, במת עצמאות, תכנית הקיץ ועוד.

שגרירים צעירים

מיועד לתלמידי י'-י"ב

תכנית מנהיגות להכשרת "מסבירים צעירים" בשיתוף המועצה הישראלית לחילופי נוער וצעירים.

התוכנית עוסקת בהסברת ישראל באמצעים וירטואליים, מפגשים ומשלחת מסכמת לחו"ל להסברה בבתי הספר הציבורים בארה"ב וכן ביקור בניו-יורק - באו"ם, וושינגטון - בבית הלבן ועוד.

כמו כן שמה התוכנית דגש על פיתוח הזהות הישראלית לצד הרב תרבותיות, הכרת הארץ, תקשורת ועוד.

התכנית כוללת מפגש שבועי וכן פרויקטים פרטניים/קבוצתיים.

המד"צים העירוניים

ארגון נוער עירוני המכשיר את בוגריו להדרכה, הובלה חברתית ומנהיגות קהילתית בפיקוח משרד החינוך מנהל חברה ונוער.

המד"צים פועלים כיתות ו'-י"ב.

לכיתות י' מוצע השנה קורס הדרכה מקוצר הכולל התמחות המדריכים לתחומי ההתנדבות השונים. הקרוס יקנה תעודת מד"צ ממשרד החינוך וכן יהיה מוכר לתכנית "המעורבות החברתית".

כמו כן יהנו המד"צים מפעילות מחוזית, ארצית ועירונית חברתית ומגבשת. טיולים, סמינרים ועוד.

אות הנוער הבינלאומי

אות הנוער הוא ארגון מנהיגות בינלאומי אתגרי לנוער, הפועל ב- 136 מדינות ברחבי העולם וביניהן ישראל. הארגון שם דגש על אורח חיים פעיל דרך העצמת ארבעה תחומים: תחביב, ספורט, תרומה לקהילה ומסעות ואתגרים.

בעזרת תכנית אות הנוער בני הנוער מעודדים לחקור ולגלות כישורים חדשים וכן לפתח תחומי עיסוק קיימים. השילוב בין התחומים מקנה ערך מוסף לתהליך ההעצמה של בני הנוער .

השלבים בתוכנית

שלב הארד-את השלב ניתן לסיים בתוך שנה. עליו להימשך לפחות 6 חודשים, על המשתתפים להיות בכיתה ח' על מנת להתחיל שלב זה. שלב זה נועד לגילוי עצמי והעלאת הביטחון העצמי.

שלב הכסף- נמשך כשנה. שלב זה נועד לעודד מוטיבציה פנימית שתגרום למשתתפים לעמוד בכל דרישות השלב ואף מעבר להן. על המשתתפים להיות לפחות בכיתה ט' על מנת להיכנס לשלב זה.

שלב הזהב- ניתן לסיים בדרך כלל בתוך תקופה של שנה וחצי עד שנתיים (אך לא פחות משנה וחצי). שלב זה מיועד לעודד התנהגות בוגרת ואחראית ואזרחות טובה. על המשתתפים להיות לפחות בכיתה י' על מנת להיכנס לשלב זה ובתנאי שעברו שלב כסף.

לאחר סיום שלושת השלבים במלואם בהצלחה מקבלים החניכים את "אות הנוער הישראלי" במעמד שגריר בריטניה בישראל. קבלת האות הינה הסימן שבו הגיע החניך לסוף התהליך הן מבחינה קבוצתית והן מבחינה אישית.

התוכנית כוללת: שיחות אישיות, פעולות שבועיות, התנדבות, טיולים ומסעות, סמינרים ומשלחות.

קהל יעד:                   

בני נוער מכיתות ז' עד יב' בעלי פוטנציאל להשתתף בתוכנית ולעבור את השלבים בהצלחה.

הקריטריונים להשגת ה"אות" (לאחר סיום אחד השלבים בהצלחה) הינם מאמץ אינדיבידואלי ושיפור עצמי. אנו מחפשים בני נוער שעדיין לא עיצבו את הייחוד שלהם ולא מימשו את הפוטנציאל שלהם, להוציא מהם את מה שהם יכולים ורוצים להשיג.

ההתנדבות באות הנוער רעננה מוכר לתכנית התפתחות אישית ומעורבות חברתית ( לכיתות י'- יב')

הפעילות מתקיימת במרכז הנוער, "גן הנשיאים" (צמוד למרכז אשכול הפיס) .

             

תנועות הנוער

תנועות הנוער מחנכות למנהיגות, תרומה חברתית, ערכים של ציונות, דמוקרטיה ואהבת הארץ, פיתוח חשיבה ביקורתית ועמדה חברתית ועוד.

ברעננה פועלות 6 תנועות נוער ב-10 מרכזים:

  • בני עקיבא- סניף מרכז. בן גוריון 5
  • בני עקיבא- סניף צפון, חזון איש 9
  • המחנות העולים- מחנה מרכז. קלאוזנר 43
  • המחנות העולים- מחנה מערב. בית ספר יחדיו
  • הצופים- שבט "הדר". שפינוזה 29
  • הצופים- שבט "אופק". הפלמ"ח 2(ליד המשכן למוסיקה ואומנויות)
  • הצופים הדתיים- שבט "הראל".אוסטרובסקי 14
  • נועם- התנועה המסורתית. בית ספר תלי
  • עזרא. בבית ספר יבנה
  • כנפיים של קרמבו (תנועת נוער לצרכים מיוחדים). בבית ספר היובל

תנועות הנוער מלוות ע"י המחלקה לנוער וצעירים ופועלות בעיר פעמיים עד שלוש בשבוע. מגילאי ד'- י"ב וכן שנת שירות ובוגרים.

הדרכה בתנועות הנוער הינה פעילות מוכרת לתכנית התפתחות אישית ומעורבות חברתית.

שבוע תנועות הנוער מתקיים בשבוע 7-12.9.15.  בשבוע זה מתגייסים המדריכים חניכים לתנועה בכפוף לתאום מראש עם בתי הספר הן בהפסקות פעילות, הן בכיתות והן בשיעורי חברה.

 

תכניות נוספות:

·         "החממה" - מיזם חברתי - קבוצת נוער אזורית דו שנתית מטעם מנהל חברה ונוער משרד החינוך ומנטורים. שמונה נציגים מכתות י"א בעיר שנבחרים בראיונות אישיים להוביל מיזם חברתי ארצי.

·         צמרת -  לחזוק ערכי ציונות, מנהיגות, רעות והתנדבות. קשר עם התפוצות אהבה וידיעת הארץ.

·         יזמים צעירים - לפתוח חשיבה יזמות פורצת דרך כולל ליווי מרעיון לבצוע

·         מועדון המרתף - מועדון נוער, אחוזה 157  מוביל בני נוער, מתנדבים המוכשרים בסאונד, ניהול בר, הפקת אירועים ועוד לטובת הפעלת המרתף מוכר לתוכני המעורבות החברתית.

 

 

התנדבות

תכניות התפתחות אישית ומעורבות חברתית

מרכזי התחום:

מנהלת המדור – עידית רוזנטל – 7724588, 0522637237
רכזת פרויקטים – סופיה אילון – 7724588 

מדור התנדבות נוער פועל ואחראי על תחום התנדבות נוער ברעננה. המדור אחראי על פיתוח תכניות התנדבות מגוונות, העברת הכשרות בנושאים וליווי בני הנוער בעיר לאורך כל שנות ההתנדבות. המדור הינו אחראי על הפעלת תכניות התפתחות אישית ומעורבות חברתית – תכנית חובה חדשה של משרד החינוך, בה משתתפים כל תלמידי התיכונים בעיר.

תכנית ההתנדבות החדשה לתיכונים

התפתחות אישית ומעורבות חברתית היא תכנית תלת שנתית החלה על כל תלמידי התיכון, המשלבת התנסות מעשית (התנדבות בקהילה) ולמידה עיונית ורפלקטיבית (במסגרת בית הספר) ליצירת למידה משמעותית, במטרה לטפח בוגר עצמאי, בעל חוסן נפשי, מודעות ורגישות חברתית, המגלה אמפתיה, אכפתיות ואחריות והרואה את המעורבות החברתית כערך ודרך חיים.

תלמידי כיתה י' צריכים לעמוד בקריטריונים הבאים:

·    התנדבות במסגרת המאושרת על ידי מדור ההתנדבות ומשרד החינוך לאורך כל שנת הלימודים תשע"ה – 65 שעות (60 שעות התנדבות + 5 שעות הכשרה לפחות מצד מקום ההתנדבות).

·         פעילות כיתתית/ שכבתית  - 21 שעות באחריות בית הספר.

·         ליווי בשעות פרטניות על ידי המורים בבית הספר.

ביום ג' 9.9.15  מתקיים יריד החשיפה למקומות ההתנדבות השונים בעיר שיתקיים בתיכון "אוסטרובסקי", במהלכו התיכונים השונים יגיעו בזמן המיועד להם ויוכלו לעבור בין דוכנים בהם יהיו נציגים המציעים מקומות התנדבות.

עד היריד על כל מחנך כיתה לוודא שכל התלמידים שלו נרשמו באתר "נוער מתנדב", שכן החל מתשע"ה ההרשמה למקומות ההתנדבות וניהול שעות ההתנדבות ייעשה אך ורק באמצעות האתר. התנדבות התלמידים תחל באוקטובר. 

את רשימת תכניות התנדבות מאושרות לבני נוער ברעננה במסגרת התכנית ניתן לקבל במדור ההתנדבות - 7724588, 0522637237 ובמייל iditro@raanana.muni.il.

"יום המעשים הטובים" מתקיים בתאריך 17.3.2015 (יום ג') וכמו בכל שנה מדור התנדבות נוער מוציא לשטח מאות בני נוער לפרויקטים שונים בקהילה. אנחנו מזמינים את התיכונים לקחת חלק בפעילות התנדבותית הענפה ברעננה: צביעת בתים לאוכלוסייה הנזקקת, ניקוי השטחים הציבוריים בעיר, פעילויות שונות לבעלי צרכים מיוחדים, התנדבויות בבתי אבות ועוד. ביום זה כל תלמיד יוכל למצוא את הדרך המתאימה לו לתרום.

 

פעילויות נלוות לעידוד התנדבות עם צרכים מיוחדים

1.      רגיש – נגיש: מפגש עם אנשים בעלי מוגבלות (ראייה, שמיעה וניידות) המשתפים את הקהל בקשיי היום יום בחיים בקהילה.

2.      "היום השישי" – הצגה של תיאטרון ידידות, תיאטרון של אנשים בעלי פיגור שכלי העוסקת במהות האדם והשונות בין אנשים.  

      במהלך חודש דצמבר (חודש מודעות לאנשים עם צרכים מיוחדים).

 

 סדנת "רגיש נגיש"

 

     רקע:

   

     בראיון עם אנשים עם מגבלות שונות עולה כי אחד הקשיים הבולטים בקיום אורח חיים עצמאי הוא המפגש עם קבוצות אוכלוסייה שונות במעגל חייהם,

     החל מכניסתם למערכת החינוך וכלה במעגלי חיים נוספים כמו שירותי ציבור, פעילות פנאי ועוד.     

     בירור מעמיק מעלה כי הקושי עימו מתמודד האדם עם מוגבלות הוא בחוסר הידע של הסביבה וקשיי הנגישות שלה למידע ולקבלת האדם השונה. 
מלמידה זו הבנו שנגישות היא דו כיוונית ולכן הוחלט להנגיש את המידע לאוכלוסיית התלמידים

         במסגרת תכנית "קהילה נגישה", באגף לשירותים חברתיים, המחלקה לעבודה קהילתית,  רעננה, פועל צוות פעילים עם צרכים מיוחדים שונים. צוות זה,בשיתוף אנשי מקצוע, בנה סדנא ייחודית בנושא סביבה רגישה ונגישה.

         ההשתלמות עוסקת במפגש עם אנשים עם צרכים מיוחדים ומיועדת לכלל האוכלוסייה, על כל חלקיה.

         הסדנא מעלה לפני השטח, בצורה אותנטית ומרגשת, את הקשיים במפגש ובהשתלבות החברתית.

 

מבנה הסדנא:

הסדנא מועברת ע"י פעילים בעלי מוגבלויות שונות: נכות פיזית, לקות שמיעה, עיוורון, פגיעת ראש ושחקן תיאטרון קהילתי ללא נכות, באמצעים תיאטרליים ובאינטראקציות עם הקהל ומונחת על ידי עובדת סוציאלית קהילתית.

השחקנים מביאים עצמם באופן אותנטי ומציגים סיטואציות שונות המשקפות את התמודדותם בחיי היומיום במסגרות השונות . לאחר ההצגה, השחקנים מציגים את עצמם ומספרים על ההתמודדות שלהם ומתקיימת שיחה עם הצופים, בה ניתנים פתרונות ועצות מעשיות לבעיות העולות. הפתרונות הינם פשוטים וישימים, ומתבססים על התנאים הקיימים.

לדוג' – הקפדה על קשר עין, מודעות לשפת גוף ועוד.

אורך הסדנא: שעה וחצי – שעתיים

מטרות:

  • יצירת סביבה מקבלת ונגישה ברעננה בפרט ובארץ בכלל.
  •  מתן ידע לקהל ותחושת נוחות במפגש עם אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.  
  •  שינוי עמדות בקרב המשתתפים.

המלצה:

שוש אלפנדרי, יו"ר סניף ויצו, הרצלייה, כתבה לנו: "קיבלנו שעור מאלף כיצד עלינו לקבל אנשים מוגבלים ולהבין את צרכיהם. הייתה לנו אפשרות לראות מקרוב ולהבין.  הצלחתם לרגש אותנו עד דמעות ולפקוח את עינינו ולראות מקרוב כמה התלבטויות ובעיות יש לכם ואנו כחברה בריאה חייבים להבין יותר את המוגבל. יישר כוחכם ובתקווה שגם אנו, הקבוצה הקטנה של ויצו הרצלייה נוכל להעביר את המסר החיובי שאנו חווינו."

 

  כמו כן, המיזם זכה במקום השני בתחרות בכנס העובדים הסוציאליים הקהילתיים השנתי של השירות לעבודה קהילתית, משרד הרווחה,בדצמבר 2008.

לקבלת פרטים: לבנת רמון, עו"ס , רכזת קהילה נגישה, טל' 09-7610762, מייל livnatr@raanana.muni.il

 

 "וביום השישי " -הצגה

הפקה: מאיה ענבר, עו"ס קהילה

תפאורה ותלבושות: נאווה שטר

צילום ועריכת וידאו: עינת חזן

עיבוד מוסיקלי: מאי לב

בובנאות: שרה פלי

 

על התיאטרון:

תיאטרון קהילתי "ידידות" הינו תיאטרון קהילתי שמרבית השחקנים בו הם בעלי צרכים מיוחדים חלקם מתגוררים בהוסטלים ברחבי העיר.  ההצגות שמעלים חברי התיאטרון הם תולדה של עבודה קבוצתית חברתית-רגשית של חברי הקבוצה.

התיאטרון פועל במסגרת האגף לשירותים חברתיים ובתמיכת קרן שלם ומשרד הרווחה.

 

על ההצגה:

קישור לכתבה בעיתון

המופע של קבוצת ידידות, נבנה ופותח סביב מושג "האדם" והקשריו השונים.

מהסיפור המקראי של בריאת האדם, דרך עולמם של נשים וגברים, קשרים בתוך קבוצות, ערכים הומניסטיים, מאוויים וחלומות.

התכנים מחוברים לעולמם הרגשי והחווייתי ולמציאות היומיום של חברי הקבוצה, שהיא ברובה בעלת צרכים מיוחדים.

הטקסטים והרעיונות הבימתיים הינם תוצר של הליך עבודה מתמשך שנעשה במסגרת קבוצת התיאטרון.

המופע מועבר באמצעים תיאטרליים ובימתיים שונים:

משחק, הפעלת בובות, תנועה ווידאו.

 

 הכנה לשירות צבאי

מרכזת התחום: מיכל נדלר,  7610713 09, 052-6433693 
michalna@raanana.muni.il

אנו רואים חשיבות רבה בהכנת בני הנוער לגיוס משמעותי בצבא כחלק מהחינוך לאזרחות פעילה, לשייכות לעם ולאומה ולחינוך בני הנוער לקראת היותם אזרחים במדינת ישראל.

מידע לקראת גיוס באתר העירוני 

כל תיכון מגבש תכנית הכנה לצה"ל המתפרסת על שנתיים ( כיתה יא- י"ב)

רכזת הכנה לצה"ל מטעם בית הספר תעבוד מול מיכל נדלר, מנהלת יחידת הכנה לצה"ל ברשות, ותקבע עמה תכנית שנתית. מיכל מרכזת את כלל האפשרויות המוצעות לבתי ספר מגורמים שונים לפעילות הכנה לצה"ל ושרות משמעותי.

 

מד"נית ברעננה:

בכל בית ספר פועלת מד"נית פעם בשבוע.

תפקיד המד"נית - הנגשת המידע ומתן מענה הן לתלמידים והן לצוותי החינוך בבית הספר בכל הנושאים הקשורים בגיוס המלש"ב/ית לצה"ל. המד"נית הינה מטעם לשכת הגיוס – "מיטב".

בימי ראשון אחה"צ המד"נית קיים מענה לכלל בני הנוער בעיר במועדון ה"מרתף " יחד עם רכזת הכנה לצה"ל- ליאת

 

  • אחת לחודש יתקיים מפגש עם מיכל נדלר, המד"נית , נציג בית הספר (רכז שכבה/ יועצת השכבה) בו יעלו נושאים לטיפול, יוצגו לבית הספר סטטוסים ויועלו בעיות פרטניות וכלליות. 

 

 

סל פעילויות לבית ספר הניתן על ידי לשכת הגיוס:

לשכת הגיוס – מערך מיטב נותנת מענה לבתי הספר בפעילויות שונות אשר תורמות למלש"בים בתהליך הגיוס, חושפות אותם למידע בנושא ומכינות אותם לקראת שירותם הצבאי. הפעילויות אשר מוצעות הן:

  • הרצאה שכבתית לצו ראשון
  • הרצאה שכבתית על מיון ושיבוץ
  • קיום צו ראשון (אחוד)- לכיתות מיוחדות
  • ניידת קהילה בבית הספר וניידת ת"ש
  • הרצאה שכבתית ע"י קב"ן
  • הדרכה לסגל המורים בנושא הכנה לצה"ל
  • הרצאות להורים בנושאים: צו ראשון , מיון ושיבוץ
  • שיעורים שיועברו על ידי המד"נית לפי דרישת בית הספר

 

פעילות עירונית נוספת המתקיימת במהלך השנה:

  • הרצאה ייעודית להורים עולים בשפות אנגלית וצרפתית
  • כנס חשיפה לשנת שירות, מכינות קדם צבאיות ושירות לאומי- יתקיים בבתי הספר
  • כנס מתגייסים עירוני
  • מפגש הצגת נתוני גיוס עירוניים ובית- ספריים
  • טיפול בסוגיות של היעדרות מצווי גיוס
  • טיפול שוטף בהתנדבות לשנת שרות ומכינות קדם צבאיות

 

 

 ייחודיות -קידום וטיפוח תלמידיםמרכזי התחום:
נאס"א: שרי שבט - sarais@raanana.muni.il  052-2599464
עבודה אל מול "קרן רועי" וארגוני מתנדבים – איילת דליות, דניאלה מרמלשטיין

תכנית נאס"א

תכנית נאס"א מופעלת על ידי המחלקה לנוער וצעירים מטעם מנהל חברה ונוער, ובשיתוף מינהל החינוך בעיר מזה שמונה שנים. התכנית מופעלת בחטיבות הביניים והתיכונים, פונה לנערים ונערות בסיכון מכיתות ז'-יב' ומונה כיום כ-100 בני נוער ברחבי העיר.

פרופיל הנערים/ת המופנים לתכנית -  נערים/ות בעלי קושי רגשי/חברתי או דיספונקציה משפחתית שבעקבותיהם הנער/ה מבלים את זמנם הפנוי בבית מול המחשב ו/או ברחוב ועתידים להתדרדר למצבי סיכון שונים. אלו נערים/ות שזקוקים להעצמה כשלרוב הלימודים אינם הצד החזק שלהם ולכן התכנית הבלתי פורמאלית מאפשרת להם לחוות הצלחות בשעות הפנאי ובבית הספר. 

רציונאל - בתופעת הסיכון והניתוק של בני נוער ממעגל הפעילויות וההתנהגויות הנורמטיביות של בני גילם, חוברים ומשתלבים גורמים קבועים וסטטיים המשפיעים על הנער ועליהם, לכאורה, כמעט שאין לו שליטה. מדובר בגורמים דמוגרפיים וסוציו-אקונומיים בסיסיים הקשורים בנער באישיותו, במשפחתו ובסביבתו. לצדם של גורמים אלו קיימים גורמי השתנות דינמיים הנוספים לגורמים הקבועים ועשויים לשנות אותם או לבטלם כליל. חלקם מצויים בקהילה ובבית הספר. ככזאת, תכנית נאס"א רואה עצמה כגורם מיגון בחיי הנערים/ות בהענקת מסגרת תומכת, פעילויות מעצימות ומעשירות וקשר אינטנסיבי עם הרכז/ת. המודל לאורו אנו עובדים מבוסס על "מודל המכוונות לפתרון ולהעצמה" של הנער (בניגוד, ל"מודל המכוונות לבעיה ולחולשה"). במסגרת התערבות מעין זו, המאמץ שלנו, כתכנית המנסה למנוע סיכון או ניתוק, מכוונת לזיהוי "כוחות" ומסוגלויות, המצויים בכל נער ולהניע אותם ולנוע עמם לכיוון של הצלחה והישגים. גורמים אלו נוספים לגורמי הסיכון ומשנים את כיוונם משלילי לחיובי, מבטלים את גורמי הסיכון או לפחות מקהים את עוצמתם, בלי שנעמת את הנער עמם מלכתחילה.

מטרת התוכנית - קידום תלמידים בעלי קשיים רגשיים, חברתיים והתנהגותיים  על ידי חיזוק היכולות והכישורים האישיים, תוך עידוד ופיתוח כישורים נוספים. הכלים בהם נעזר הם יצירת תחושת שייכות, פיתוח מנהיגות, מעורבות חברתית ומציאת נקודות חוזק אישיות  שיאפשרו לתלמידים לחוות הצלחה.

שיטת עבודה במסגרת בית הספר - התלמידים יוצאים לשיחות אישיות תקופתיות לפי הצורך. מטרת המפגשים בבית הספר בתחילת השנה הם שיחות הכרות , חיזור וחיזוק הקשר עם בני הנוער הנבחרים, באמצע שנה שיחות אחזקה ומתן מענה פרטני לסוגיות שעולות אחר הצהריים ובסוף שנה שיחות סיכום שנתיות על התהליך שעברו. מעבר לכך הרכז מספק אוזן קשבת בדמות בלתי פורמאלית בבית הספר.

במסגרת שעות הפנאי נאס"א מפעילה -

  •    קבוצות פסיכו-חינוכיות – קבוצות שמטרתן לתרום בפיתוח המודעות וההבנה וברכישת כלים חדשים להתמודדות דרך תחומי העניין השונים.
    קבוצות אלה משלבות בין נושא מוגדר, למטרת למידה, העשרה או רכישת מיומנות, ובין עבודה על תהליכים קבוצתיים ואישיים אותם עוברים המשתתפים. קבוצות לדוגמא: אילוף, כלבנות והתנדבות בכלבייה העירונית, קונדיטוריה, עיבוד מוסיקלי
  •    סדנאות לפיתוח הקשר גוף –נפש: ג'יגיטסו, כושר קרבי בנים/בנות, ריקוד
  •   סדנאות מקצועיות - סדנאות מעצימות ומעשירות בה הנער/ה יכולים להביא לידי ביטוי את חוזקותיהם או לרכוש כישורים חדשים.
    לדוגמא: שיפוץ ושחזור מוצרים יד2 (שיפוציה), סדנת העצמה לנערות בלבד, סדנת
    dj וכדומה
  •    פעילויות התנדבות ותרומה לקהילה – הקמת דוכני התרמה, העלאת מודעות שנושאים חשובים בימי שיא בבית הספר ועוד.
  •     מועדון נוער – תכנית נאס"א מפעילה מועדון במרכז המנהיגות - מרכז הנוער העירוני. המועדון פתוח מהשעה 13:00-18:00.
    המועדון הוא חברתי ויש בו צוות מנוסה של מדריכים,  מגוון משחקי שולחן, ארוחת צהריים חמה, סיוע בתחום הלימודי ופעילויות מעשירות.
  •    ימי כיף וגיבוש – o.d.t, טיולים ועוד

הפעילות מתקיימת במרכז הנוער העירוני "גן הנשיאים" (צמוד לאשכול פיס) ובמוקדים שונים בעיר בהתאם לאופי הפעילות. 
 לקבלת פרטים ליצירת קשר ניתן לפנות למנהלת היחידה לנוער בסיכון במחלקה לנוער וצעירים: שרי שבט שטופלמן 052-2599464

היחידה לנוער בסיכון  (נאס"א)  

יחידת נאס"א היא חלק מהמענים עירוניים הניתנים לטובת בני נוער בסיכון. נאס"א היא מסגרת אשר מטרתה להוות גורם מגן בחיי הנער/ה ולספק רצף חינוכי-טיפולי  מבוקר עד ערב לבני נוער המציגים קשיים בתחומים רגשיים, חברתיים והתנהגותיים.  כל זאת נעשה על ידי:

·         קיום  קשר עם מבוגר משמעותי

·         העשרה תוך כדי חיזוק היכולות והכישורים האישיים  ועידוד ופיתוח כישורים נוספים.

·         סיפוק מסגרת שייכות חברתית: קבוצת שווים בה ניתן לתרגל מיומנויות חברתיות, יחסי כבוד והדדיות, תרומה לחברה ופיתוח תחומי עניין.

·         עמידה בתכנית יעדים אישית לכל נער/ה לפי יכולותיו/ה

 

מאפייני אוכלוסיית היעד –  מופנמות ודימוי עצמי נמוך, בדידות חברתית, בעיות התנהגות, קושי במיומנויות חברתיות, הגירה וקשיי התאקלמות, מצב סוציו אקונומי נמוך, קשיים/אתגרים במסגרת המשפחה, קשיים על רצף התקשורת.

 

שיטת עבודה במסגרת בית הספר

·         איתור בני הנוער המתאימים עם הצוות החינוכי

·         יצירת קשר עם התלמידים  שמטרתן חיזור וחיזוק הקשר הבינאישי, העמקת הכרות אחזקה, שיקוף ועיבוד פרטני לסוגיות שעולות במסגרת המועדון והקבוצות וסיכום תהליך שנתי.

·         קיום פגישות שוטפות עם המנהלת והיועצות על מנת לשתף בתפקוד המשתתפים בתכנית

 

כתכנית המלווה את הנער/ה מהבוקר עד הערב,  גם בסביבה שאינה בית ספרית ובמגוון מצבים חברתיים, היא מהווה חלק אינטגרלי בוועדות הנערכות בבית הספר לגבי אותם תלמידים בסיפוק תמונה הוליסטית לגבי הנער/ה.

 

במסגרת שעות הפנאי

קבוצות פסיכו-חינוכיות –קבוצות המשלבות בין נושא מוגדר למטרת למידה, העשרה או רכישת מיומנות, ובין עבודה על תהליכים קבוצתיים ואישיים אותם עוברים המשתתפים. גם מהתכנים וגם מהתהליכים ניתן להשליך למגוון תחומי חיים  (כלבנות, קונדיטוריה, אומנויות לחימה, שירה ועוד...)

מועדון נוער – תכנית נאס"א מפעילה מועדון המעניק רצף מתום יום הלימודים אל שעות הפנאי. המועדון מהווה מקום נעים לבוא אליו אחרי בית הספר - יש בו צוות מנוסה של מדריכים, סטודנטים ובנות שירות,  מגוון משחקי שולחן, ארוחת צהריים חמה, עזרה בשיעורי בית ופעילויות מעשירות:

·         ימי שיא וימי גיבוש.

·         בקיץ - מספקים תעסוקה בעירייה למתאימים ועורכים

 

ארגוני מתנדבים בבית הספר:

ארגוני פו"ש ועזרה שמחים לתת מענה לסיוע לימודי לתלמידים.

עמותת קרן רועי לא אחסר הוקמה על-ידי אתי ומשה חסן בשנת 1998, לזכר בנם, רועי חסן ז"ל , שנהרג בתאונת דרכים  בעת שירותו הצבאי.
במהלך שנות פעילותה סייעה הקרן בסכום כולל של מליוני שקלים  
העמותה פועלת ומסייעת לתלמידים נזקקים, תושבי העיר, בתחומים רבים; קניית ספרי לימוד, עזרה במימון טיולים של בתי-הספר, נסיעות לפולין, אבחונים פסיכולוגים דידקטיים, מחשבים, חוגים, קייטנות, ארוחות חמות בצהרוניות וגם במימון ביגוד והנעלה, ציוד רפואי, טיפולים רפואיים ועוד.

העמותה שחבריה פועלים ועושים את מלאכתם בהתנדבות, ללא שכר, פועלת בשיתוף פעולה עם מינהל החינוך והמחלקה לשירותים חברתיים בעיריית רעננה, כמו גם עם מנהלים במוסדות החינוך וועדי הורים, כדי לאתר את התלמידים הנזקקים ובעלי הצרכים המיוחדים, כך שניתן יהיה להעניק לכל ילד את הסיוע הנדרש לו, על-פי צרכיו.

 

בתי הספר מתבקשים לסייע באיסוף תרומות לקרן:

על מנת  שקרן רועי לא אחסר, תוכל להיענות לבקשות , נערכים מדי שנה מספר אירועי התרמה:

  •  יום ההתרמה השנתי של "קרן רועי לא אחסר" –    בכל גני הילדים ובתי הספר, במסגרת אספות ההורים בתחילת השנה,
    מחולק דף להורים המבקש מהם להרים תרומה בסך 20 ₪ לקרן רועי לא אחסר.
  • חטיבות הביניים והתיכונים יצאו  ביום 1/10/2014 להתרמה לקרן רועי. בט"ו בשבט תיערך מכירת שתילים לתלמידים ולבתי הספר.
  • ערב ההתרמה השנתי לקרן רועי לא אחסר יתקיים ב 3/3/2015
  • כל בית ספר מקדיש את הכנסות אחד האירועים (מכירת מזון באירוע או אירוע בתשלום) לטובת קרן רועי לא אחסר.

 

 תרבות

 

קונצרט אלמה רוזה

שיתוף פעולה עם סימפונט רעננה

מדי שנה מתקיים סביב יום הזיכרון הבינ"ל לשואה קונצרט לתלמידי כיתות י"א לזכרה של אלמה רוזה. הקונצרט יכול להיכלל במסגרת תכניות ההכנה לקראת המסע לפולין.

אנו רואים בקונצרט זה חשיבות משני היבטים:

  1. הרחבת סגנונות המוסיקה אליהם נחשפים התלמידים: מגמה זו ממשיכה את תכניות המוסיקה בשיתוף סימפונט רעננה הפועלת מגני הילדים ועד לכיתות ח'.
  2. ציון יום השנה הבינלאומי לשואה ומתן במה לסיפורה המיוחד של אלמה סנדלר.

הקונצרט מתקיים ב 1/2/15 

קיימת חשיבות רבה להכנת התלמידים לקראת הקונצרט ולכן, מתקיימת פעילות בבתי הספר סביב הקונצרט. 

 

איכות סביבה 

 

מרכזת התחום במינהל החינוך: איילת דליות 7610462 09

מרכזת התחום ביחידה האזורית לאיכות הסביבה: ליאת דביר ליבשיץ 052-5989896

עיריית רעננה חרטה על דגלה את נושא הקיימות  והיא מהעיריות מהמובילות בארץ בתחום זה.

מינהל החינוך רואה בקיימות תפיסה ערכית רחבה המבקשת מהאדם להתנהל בסביבתו תוך התחשבות באחר, ובדורות הבאים.
בתי הספר שותפים מרכזים ליעדי העיר בתחום הקיימות ולוקחים חלק בתהליכים שונים אותם העיר מובילה 

 

הפרדת פסולת במקור

החל משנה זו כל בתי התושבים בעיר מפרידים את הפסולת האורגנית לפחים חומים הנאספים בנפרד ומפונים למתקן קומפוסצטיה המייצר מזבל זה דשן לחקלאות.

המטרה המרכזית בהפרדה של האשפה ומיונה הוא צמצום נפח הפסולת המוטמן בשטחים המצומצמים ממילא העומדים לרשותנו ופוגע בסביבה.

שני היבטים בתחום זה בכל הנוגע לבית הספר:

  1. הסברה: חינוך לחשיבה סביבתית המתייחסת לצרכי ההווה תוך התחשבות באחר ובדורות הבאים. ניתן לקבל הרצאה לתלמידים.
  2. שינוי התנהגות: הטמעת התנהלות של הפרדת אשפה בכיתות ובבית הספר. שימוש בפחים חומים לאשפה אורגנית.

 

התייעלות אנרגטית

כחלק מהמאמץ להתייעלות אנרגטית מותקנים על גגות בתי הספר תאים פוטו-וולטאים.  ניתן לצפות בנתוני ייצור החשמל של התאים בזמן אמת באתר אינטרנט.

מידע אשר יכול להוות בסיס לעבודות חקר לתלמידים.

 

מיזם סביבתי קהילתי משותף למגמות תקשורת/קולנוע/פרסום/צילום

מטרתו של המיזם לעודד יציאה החוצה של תושבי האזור מילדי גן ועד המבוגרים שבינינו. זאת על מנת לעודד חיי קהילה עשירים, בזמן בו חוויות בטבע אינן דבר מובן מאליו.

היחידה האזורית לאיכות הסביבה, מפעילה מיזם זה ומחפשת מגמת תיכון אשר תרצה לשתף פעולה ולפתח את דרכי הובלת המסר לקהילה בתחום זה (תקציב להפקת החומרים יינתן), זאת תוך מתן הכשרה מקצועית חינוכית בתחום לתלמידי המגמה ע"י היחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון.

 

בטיחות בדרכים

מרכזת התחום במינהל החינוך: איילת דליות 7610462 09

מרכזת התחום ביחידה האזורית לאיכות הסביבה: ליאת דביר ליבשיץ 052-5989896

עיריית רעננה חרטה על דגלה את נושא הקיימות והיא מהעיריות מהמובילות בארץ בתחום זה.

היבטים חברתיים ורגשיים – קבלת החלטות נהג ונוסע, פעילות בתמיכת "קרן רועי לא אחסר"

רבות מההחלטות שמקבלים נהגים בעת הנהיגה אינם נובעים מחוסר ידע טכני או מקצועי בתחום הנהיגה אלא ממרכיבים שונים של לחץ חברתי, רצון "לעשות רושם", או שילוב של נהיגה ואלכוהול.

קרן "רועי לא אחסר" ומינהל החינוך רעננה מממן לשכבת גיל יא סדנא העוסקת בנושא.

לרשות בית הספר אפשרות לבחור בין:

  1. סדנא של עמיר הרפז (ניתן בשילוב הצגה)
  2. סדנא של חברת "כושר רגשי"

 תכניות נהיגה בטוחה של המטה העירוני לבטיחות בדרכים

רונית עוזרי, מנהלת המטה לבטיחות בדרכים, עומדת בקשר עם רכזות זה"ב בבתי הספר בנוגע לתיקצוב תכניות שונות בתחום זה.

 

 

 תכניות נוספות

 צרכנות נבונה – הוגנות בצרכנות

עיריית רעננה בשיתוף המועצה לצרכנות החליטה להביא השנה למרכז השיח הערכי את נושא ההוגנות בצרכנות. מינהל חברה ונוער שותף למיזם ואנו נבקש לשלב נושא זה בשתי דרכים:

  1. הקמת קבוצה של תלמידים שיובילו את הנושא במסגרת הבגרות החברתית (הנושא יוצג ביריד ב 9/9).
  2. העברת שיעורי חברה בנושא אשר פותחו במיוחד עבורנו על ידי המועצה לצרכנות - אנו נשלח אליכם מערכים אלו. מי מבינכם שירצה להרחיב או להעמיק, יוכל להזמין לבית הספר לשיח עם תלמידים או מורים את הציג המועצה לצרכנות.

מיגדר ועידוד בנות למקצועות מדעיים טכנולוגים

במסגרת פעילות כיתות ט בנושא, אנו מכנסים את בנות כיתה ט המצטיינות בתחומי המדעים והטכנולוגיה  יחד עם הוריהם, לערב עידוד לבחירה במגמות מדעיות טכנולוגיות. אנו מבקשים שבמהלך הערב, כאשר הבנות מחולקות לסדנאות על פי החטיבות – התיכונים השונים (בהתאם לחטיבה המזינה), יציגו בפני הבנות את האפשרויות המדעיות העומדות לרשותן בתיכון. נבקש כי לחלק זה מנהל תיכון או נציג המגמות הטכנולוגיות יגיע לתת לבנות אינפורמציה בנושא זה.

ערב זה יתקיים בתאריך 12.1.15 באשכול פיס.

דיבייט

במסגרת תחרות דיבייט של הרוטרי נכשיר קבוצת תלמידים בנושא הדיבייט.

נשמח לקבל פנייה מבית ספר שמעוניין בהקמת קבוצת דיבייט – 10 מפגשים בסוף יום הלימודים ל 15 משתתפים מכיתות י-יב. 

 

פסטיבל רעננה לסרטי נעורים ע"ד מתן בד"ט

מתן בד"ט היה תלמיד תיכון שנפצע במהלך טיול שנתי ונפטר לפני כשנה.

לזכרו, הפיקה המשפחה בשיתוף עם מינהל החינוך ואנשי מקצוע מתחום הקולנוע, פסטיבל מקומי לסרטי נעורים.

אנו שמחים לצאת לדרך בשנה השלישית לפסטיבל זה.

במהלך ספטמבר נשלח לכם פרטים אודות לוח הזמנים לפסטיבל לשנה זו.

אנו ממליצים לייחד שעת חינוך לצפייה בסרט על מתן ז"ל ולקיים דיון בנושא של מצבי סיכון. הסרט ומערך שיעור יעמוד לרשותכם.

למידע נוסף

 

הצעה לקחת חלק בתכנית בינלאומית face to faith

תכנית בינלאומית מיסודו של טוני בלייר שמטרתה להפגיש בני נוער ממדינות ודתות שונות.

התכנית פועלת בבית ספר על ידי מורה מבית הספר (התכנית באנגלית ולכן בדר"כ על ידי מורה לאנגלית ) וכוללת:

-          חומרים ללימוד ארבעה תחומי דעת שונים (ניתן לבחור תחום אחד בלבד או יותר, לבחירת המורה)

-          מפגשים וירטואלים עם נוער מכל העולם – בתכנית משתתפים כ 3000 בתי ספר מכל העולם, ישנה מערכת מסודרת של תאריכי מפגשים בנושאים שונים לאורך השנה אליהם ניתן להצטרף.

-          אתר אינטרנט פעיל ומפוקח לרשות המשתתפים בתכנית מאפשר המשך שיח בכל עת.

 פרטים נוספים באתר  

תרבות יהודית 

השנה יפעלו בעיר שלוש קבוצות לימוד בשיתוף קרן פוזן וקהילת מטרו-ווסט:

  1. קבוצת המשך למשתתפי הקבוצה משנה שעברה

מתכונת ההשתלמות: שלושה מפגשים ושני סיורים.

תגמול: ההשתלמות מוכרת לגמול ומזכה במילגה בת 1500 ₪.

משתתפים: מנהלים וסגנים שלא השתתפו בשנה שעברה מוזמנים להשתלמות זו.

תכנית: סילאבוס יישלח אליכם.

תאריכים: 2/11, 7/12, 11/1 – סיור לעמק יזרעאל,  8/2

  1. קבוצת מורים חדשה (עדיפות למורים מתחום האומנויות וההומניסטיקה):

מתכונת ההשתלמות: ארבעה מפגשים ושני סיורים.

תגמול: ההשתלמות מוכרת לגמול ומזכה במילגה בת 1500 ₪.

משתתפים: נוציא קול קורא למורים בתיכונים, עדיפות למורים מתחומי האומנות וההומניסטיקה.

תכנית: סילאבוס יישלח יחד עם הקול קורא.

תאריכים: 9/11, 28/12, 25/1 – סיור למוזאון ירושלים,  15/2, 8/3.

  1. קבוצת תלמידים

מתכונת הקורס: שלושה סמינרים חמישי-שישי (הראשון בעין גדי, השני באופקים והשלישי ברעננה) + שני מפגשים רק לילדי רעננה.

קהל יעד: מיועדת ל 15 תלמידי כיתה י'-יא מכל בתי הספר התיכונים בעיר. הקבוצה תלמד במשותף עם קבוצה מאופקים ומועצה מקומית מרחבים. אנו נפרסם קול קורא ונקיים ראיונות למועמדים.

תגמול: ההשתתפות בקורס תקנה בונוס של 5 נקודות במקצוע רלוונטי, תיבדק אפשרות להכרה לבגרות חברתית.

תכנית: סילאבוס יישלח יחד עם הקול קורא

תאריכים: 11-12/12 – עין גדי,  22-23/1 – אופקים,  12-13/3 - רעננה