הפעל נגישות לקוראי מסךנגישותדלג לתוכן מרכזי
 

משדרגים את רחוב אחוזה

תושבים יקרים

בקרוב תצא לדרך התוכנית הלאומית "מהיר לעיר" שמטרתה חיבור השרון בתחבורה ציבורית חכמה ויעילה לגוש דן. במסגרת התוכנית ישודרג רחוב אחוזה ויסומנו נתיבי תחבורה ציבורית במסלולים הימניים (הקיימים) ברחוב אחוזה. ריכזנו עבורכם שאלות שעשויות לעלות כתוצאה מיישום התכנית, ובמידה ולא מצאתם את התשובה לשאלתכם בדף זה, צירפנו גם מידע נוסף בצידו השמאלי של הדף, ומקום לשליחת שאלות לנוחותכם.

שאלות תשובות

על מה מדובר כשאומרים נת"צ?
על פי התוכנית, יסומנו שני נתיבים בצד הימני בכל כיוון ברחוב אחוזה. הנתיבים לא יחפרו ולא יופרדו מהנתיבים הרגילים, אלא רק יסומנו בצבע. ברוב שעות היום, שלא בשעות העומס, יהיו הנתיבים פתוחים לכלי רכב מכל סוג שהוא, בדיוק כמו היום. חשוב לציין שבנתיבים אלה, נוסעים כבר היום אוטובוסים העוברים באחוזה בכל שעות היום.
 
מדוע רעננה צריכה נתיב תחבורה ציבורי?
העולם כולו, וגם מדינת ישראל, הולך לכיוון של תחבורה ציבורית נגישה וחכמה, המנגישה בעיקר את מרכזי הערים לציבור הרחב. רעננה, כחלק ממטרופולין גוש דן, מבקשת להקל על תושביה בנסיעה מהירה, זמינה ונוחה מהעיר לתל אביב ובחזרה ע"י תחבורה ציבורית. עוד חשוב לציין כי עם השלמת כביש 531 ופתיחת שתי תחנות הרכבת ברעננה, תהיה חשיבות נוספת לתחבורה נוחה ממרכז העיר אל תחנות הרכבת. אנו מאמינים כי הרחוב הראשי של רעננה צריך להיות שוקק, מלא תנועה של קונים ונגיש לתחבורה ציבורית יעילה, שתאפשר לתושבי העיר ולתושבי הערים השכנות להגיע לרחוב, לבלות ולקנות בו.
 
מה יכללו העבודות ?
משרד התחבורה משקיע בפרויקט כ-140 מיליון שקל ברעננה בלבד, שנועדו בעיקר לשדרוג הרחוב והפיכתו לרחוב מסחר ועסקים מודרני. במסגרת העבודות ישודרגו המדרכות, יתווסף ריהוט רחוב, תוחלף תאורת הרחוב ויסללו שביל אופניים,  שישפר את הגישה לאחוזה. הרחוב ימצב את עצמו כלב העסקים והמסחר הראשי של רעננה עם בתי קפה, חנויות ומסעדות, מדרכות רחבות, תחבורה ציבורית נגישה ומקום נעים ובטוח להולכי רגל.
 
האם יעקרו עצים?
בזכות העמידה של עיריית רעננה על המתווה החדש של נתיב העדפה לתחבורה ציבורית, לא יעקרו כמעט עצים. במידה ויהיה צורך לעקור עצים, הם יועתקו למקום אחר ברחוב או ברחבי העיר.
 
האם בעלי העסקים יפגעו מהפרויקט?
העבודות תתבצענה במקטעים לאורך אחוזה. בלב האזור המסחרי יתחילו העבודות רק ברבעון הראשון של שנת 2019, והן תהיינה אינטנסיביות וקצרות ככל שניתן. הנגישות לחנויות תישמר גם במהלך העבודות ונושאי פריקה וטעינה יתואמו מול בעלי העסקים.
 
מה יהיה עם מקומות החנייה באחוזה?
בשלב הראשון יבוטלו מקומות חנייה מועטים. במקומם יוקמו חניות רבות בסביבות אחוזה במסגרת תוכנית המתאר ר"ע 3000 החדשה, כך שבסופו של דבר יהיו באחוזה יותר מקומות חנייה מהמצב הקיים כיום.

מתי יחלו העבודות?
בשלב הראשון יתחילו העבודות בקצוות המזרחיים והמערביים של רחוב אחוזה (בין כביש 4 לרחוב רבוצקי ובין רחוב השחר לרחוב ירושלים). העבודות במרכז אחוזה, בחלק המסחרי והעסקי, לא צפויות להתחיל לפני הרבעון הראשון של שנת 2019.

האם העבודות יבוצעו לכל אורך רחוב אחוזה?
רחוב אחוזה ישופץ וישודרג לכל אורכו למעט מקטע בחלקו הדרומי בין רחוב בן גוריון לרחוב רמב"ם, אשר שופץ לפני מספר שנים.

כיצד ישפיע הפרויקט על הפניות ימינה מרחוב אחוזה?
נתיב התחבורה הציבורית יסומן בצד ימין של כל כיוון נסיעה, והאוטובוסים ייסעו בנתיב זה – כמו היום. על מנת לאפשר לתחבורה הציבורית נסיעה רציפה, וללא הפרעות רבות מדי, יבוצעו שינויים בהסדרי התנועה במספר רחובות הניצבים לרחוב אחוזה, שיכללו בין השאר שינויי כיווני נסיעה, הגבלות כניסה בשעות עומס וכדומה. כמובן שכל שינוי יבחן על ידי יועצי תנועה וגורמי המקצוע בעירייה באופן שלא יפגע בתנועה בעיר ובמסחר.

מה יהיה על עומס התנועה באחוזה?
בזכות פתיחת כביש 531 ירד משמעותית עומס התנועה ברחוב אחוזה. עומס זה עתיד לרדת עוד יותר עם פתיחת רחוב ויצמן המחודש, בעל שישה נתיבי תנועה, פתיחת כביש העוקף הצפוני ותחילת פעילות הרכבת. במצב זה, יאפשר נתיב ייעודי מסומן להעדפת תחבורה ציבורית בעיקר בשעות העומס, זרימת תנועה מהירה והרחוב יהיה זמין ונגיש לכל מי שירצה לנסוע בו. חשוב להזכיר כי נתיבי הנסיעה למכוניות פרטיות ישמרו בעיר לאורך כל שעות היום ויאפשרו לכל מי שרוצה לנסוע בהם ולהגיע לכל מקום. יודגש כי גם הנת"צ יהיה פתוח לתחבורה פרטית בשעות שאינן שעות עומס.

מה יהיה על נפח התנועה הציבורית באחוזה?
גם היום יש תחבורה ציבורית באחוזה. בעתיד תגדל תדירות הקווים ובכך תגדל הנגישות של תושבי העיר לכל מקום. 
 
מה יקרה כשיחפרו את הכביש באחוזה?
לא יחפרו את הכביש. אין כל שחר בשמועות על חפירת הכביש. מדובר בסימון בצבע צהוב על הכביש ובהצבת רמזורים חכמים, תמרורים חכמים ותחנות אוטובוס חדשניות שתספקנה מידע דיגיטלי על לוחות הזמנים של הקווים.
 
האם תהיה גישה לחנויות בזמן השיפוצים? כיצד תבוצע פריקת סחורה?
במהלך כל תקופת ביצוע העבודות תישמר נגישות מלאה לכלל העסקים וכן יתקיים תיאום להסדרת נושא הפריקה והטעינה של סחורה.
 
האם מדובר בפרויקט ה-BRT בלבוש אחר?
חד משמעית לא. עיריית רעננה עמדה על ביטול פרויקט ה-BRT. פרויקט ה-BRT היה אמור להרוס ולבטל את אי התנועה במרכז אחוזה ולהפקיע באופן בלתי הפיך שני נתיבי נסיעה לטובת תחבורה ציבורית לאורך כל שעות היממה. "מהיר לעיר" הינו פרויקט אחר לחלוטין ושונה משמעותית, שעיקרו שדרוג רחוב אחוזה והפיכתו למרכז העסקים העירוני, תוך סימון בצבע של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית בשעות העומס בלבד. עמידתה של רעננה על ביטול פרויקט ה-BRT בתחומה, שינתה את כלל התוכניות באזור, גם לגבי ערים שכבר היו חתומות על הפרויקט.

מהם ההבדלים?
פרויקט ה-BRT צריך היה לעבור בתוך תעלה במפלס שונה מגובה הרחוב, במרכז רחוב אחוזה, במקום בו נמצא כיום אי התנועה המגונן. הפרויקט היה גורם לעקירת מאות עצים, מבטל לחלוטין לכל שעות היום שני מסלולים בכביש ומהווה סכנה קשה להולכי הרגל. התחייבנו שלא להסכים לפרויקט זה ועמדנו על דעתנו גם מול לחצים לא פשוטים מגורמים רבים בהם משרד התחבורה. הפרויקט החדש הוא נתיב העדפה מסומן בצבע בצדו הימני של הכביש שייתן העדפה לתחבורה ציבורית בחלק משעות היום, ללא עקירת עצים, ללא חפירות וללא מהלכים בלתי הפיכים שיפגעו במראה העיר ובמרקם ההיסטורי שלה.

מה יהיו שעות הפעילות בנת"צ?
שעות הפעילות יקבעו בתיאום בין עיריית רעננה למשרד התחבורה בהתאם לצרכי העיר, והן תהיינה גמישות ונתונות לשינוי בהתאם למסקנות שיעלו מהשטח עם הפעלת הנת"צ. כפי שעשינו בפרויקטים אחרים, לאחר הפעלת הנת"צ יאספו הנתונים מהשטח ושעות העדפה לתחבורה ציבורית יקבעו בהתאם לנתונים אלה.

היכן ימוקם שביל האופניים?
שביל האופניים יסלל במדרכה הצפונית של רחוב אחוזה, באופן שיהיה מופרד בין הכביש למדרכה. שביל האופניים יהיה דו נתיבי ובטיחותי לרוכבים ולהולכי הרגל.
 
לאן יגיע שביל האופניים?
שביל האופניים יתחבר לשביל שמגיע מכפר סבא, יסלל לאורך כל רחוב אחוזה ויגיע עד לדרך ירושלים. השביל יתחבר לשבילים נוספים שסוללת העירייה ברחובות אחרים בעיר, לתחנות הרכבת וכן לשבילי האופניים של ערים שכנות. 

מדוע שהנת"צ לא יעבור בוויצמן?
על פי סקרים שנעשו, הביקוש לתחבורה ציבורית הוא במרכז העיר לאורך רחוב אחוזה. יש לזכור שגם היום עוברת תחבורה ציבורית באחוזה כאשר האוטובוסים נוסעים ממילא בנתיב הימני. יחד עם זאת, כחלק מדרישת העירייה, בשלב ב' של הפרויקט ייסלל גם נת"צ ברחוב וויצמן.
 
כיצד ידעו בעלי העסקים על מצב התקדמות הפרויקט?
הפרויקט יבוצע בתיאום עם בעלי העסקים, תוך שמירה על קשר רציף איתם באמצעות מינהלת העסקים רעננה וחברת קשרי קהילה, מטעם נתיבי איילון ובליווי כלל הגורמים המקצועיים בעירייה.  כל פנייה תיענה באופן מסודר ומהיר.

מה יצא לנו מזה?
עם סיום העבודות תהנה רעננה מרחוב תוסס ומודרני, בעל תנועה זורמת ונגישות לכל סוגי כלי הרכב: פרטיים, ציבוריים ודו גלגליים. תנועת הקונים ברחוב צפויה לגדול ובכך גם לחזק את כוחם של העסקים במרכז העיר.

האם הפרויקט החדש בטוח להולכי רגל?
בהחלט. במתווה המתוכנן יסומנו המסלולים הימניים בכביש בסימון צהוב וישארו במפלס הכביש. כך הולכי הרגל יחצו את הכביש בצורה המקובלת והרגילה. יש להדגיש כי האוטובוסים, גם בנתיב הציבורי, יסעו במהירות המקובלת במרחב הציבורי ויעצרו במעברי חציה ורמזורים כנהוג. כל זאת בניגוד לפרויקט ה-BRT המסוכן, על ביטולו התעקשה העירייה, שמאופיין בהפרדה מפלסית, בביטול אי התנועה ובנסיעת האוטובוסים  במרכז הכביש, זה מול זה בכיוונים מנוגדים, דבר המהווה סכנה בטיחותית קשה הולכי הרגל.

האם האוטובוסים ישרתו את תושבי רעננה?
בהחלט. מדובר בקווים הקיימים בתוספת קווים חדשים, שיאפשרו לתושבי רעננה הגעה מהירה ובטוחה ליעדים רבים  בגוש דן ובכללם תחנות הרכבת החדשות שיפתחו בעיר. הנסיעה מאחוזה לתחנת הרכבת צפויה להימשך דקות ספורות בלבד ולאפשר חניית הרכב בחניון התחנה והגעה ליעד בביטחה, בנוחות ובמהירות.

האם מסלולי האופניים יעברו בתוך תחנות האוטובוס או הנת"צים?
לא. מסלולי האופניים  לא יעברו בתוך תחנות האוטובוס. הם יסללו לאורך רחוב אחוזה ויגיעו עד לתחנת הרכבת החדשה בדרך ירושלים. לרוכבי האופניים בעיר תהיה נגישות מלאה, קלה ומהירה לרכבת ומשם לכל רחבי גוש דן וישראל.

 



 למידע נוסף בנושא הנת"צ

חזור ללמעלה
משדרגים את רחוב אחוזה